maandag 12 maart 2018

De Amerikaanse droom uiteengespat?

Afgelopen najaar maakte ik een reis door Zuidoost-USA. Daardoor kwamen sommige kunstwerken uit de expositie “The American Dream” mij bekend voor. Kijk met mij mee.


Edward Hopper, Morning Sun, 1952
Olieverf op doek

De expositie “The American Dream: Amerikaans Realisme 1945-1965” in het Drents Museum toont Amerikaanse kunst aan de hand van vijf thema’s: Stad, Verhaal, Stilleven, Mens en Platteland.
Luister bij het lezen van deze blogpost naar de Spotify-playlist “Visit The American Dream”.

De Amerikaanse kunstenaars laten de realiteit van het dagelijkse leven van gewone mensen zien, in al haar schoonheid en optimisme. Enkelen van hen stellen ook het individualisme en consumentisme aan de kaak, een wereld waarin niet iedereen succesvol en rijk is. De titel van de tentoonstelling (‘de Amerikaanse droom’) kan dus ironisch worden opgevat.
Oftewel: de Amerikaanse droom als een wortel die je wordt voorgehouden en die je nooit bereikt, zoals Sandra Smets schreef (NRC, 23 november 2017).

In de fotocollectie van mijn Amerika-reis ging ik op zoek naar beelden die de sfeer oproepen van de kunst die ik op de expositie zag. Het resultaat volgt hieronder.

Ralph Going, Amsterdam Diner, 1980
Olieverf op doek

In een typisch Amerikaans fastfoodrestaurant zit slechts één enkele gast, die wezenloos voor zich uitkijkt.

Pizza Hut, Panama City, FL

In dit fastfoodrestaurant bleef vrijwel niemand langer dan nodig is om de afhaalpizza in ontvangst te nemen.

* * *

Robert Birmelin, A Subway Experience, 1966
Acrylverf op doek

De drukte van de dagelijkse spits in de metrotunnels wordt weergegeven in de schimmen die het verstrijken van kostbare tijd – time is money – verbeelden.

MARTA , Atlanta, GA

Peachtree Center, diep onder de grond, is het knooppunt van de vier metrolijnen in Atlanta.

* * *

Richard Estes, The Candy Store, 1969
Olieverf en acrylverf op doek

In de Amerikaanse consumptiemaatschappij draait het om vraag en aanbod, zoals in deze snoepwinkel. In de ruiten wordt de straat weerspiegeld.

Supermarkt in Florida

Deze supermarkt biedt een enorm assortiment aan, waaronder de vouwstoeltjes die bovenop de schappen staan uitgestald.

* * *

Idelle Weber, Cooper Union Trash, 1974
Olieverf op doek

Onvermijdelijk zie je in het straatbeeld iets terug van duizenden tonnen afval die dagelijks in een stad als New York worden geproduceerd.

Vuilcontainer, Clarksdale, MS

Deze container was voorzien van een waarschuwing: “Not for public use. Any unauthorized person using this container will be prosecuted.” Geen halve maatregelen!

* * *

Robert Gniewek, Scotten Inn, 2014
Olieverf op doek

Een verlaten straat bij avond, waar een goudverlicht café met een Pepsireclame nostalgisch lonkt.

Hoek Dumaine St-Bourbon St, New Orleans, LA

In het French Quarter van New Orleans zijn de straten zelden verlaten, maar ook hier werd reclame voor een bekende frisdrank gemaakt.

* * *

Andy Warhol, Brillo Soap Pads Box, 1964
Synthetische polymeerverf op hout

Een replica op ware grootte van een ultiem symbool van de consumptiemaatschappij, dat behoort tot de beeldcultuur van iedere Amerikaan.

Urinoirs, Nashville, TN

Ook sanitair is beeldcultuur, want elke man die ooit in Amerika was, herkent onmiddellijk dit ontwerp van American Standard - met een knipoog naar Marcel Duchamp.

* * *

Thomas Hart Benton, Homestead, 1934
Tempera en olieverf op paneel

Een typisch beeld van het Amerikaanse platteland in de jaren voor de oorlog, een beeld van geborgenheid, afzondering en rust.

Graanbedrijf in Mississippi

Een typisch beeld van het Amerikaanse platteland anno nu, een beeld van zakelijkheid en globalisering.

* * *

John W. McCoy, Brandywine at Twin Bridges, 1953
Tempera op hout

Deze eenzame boom aan de Brandywine rivier in Pennsylvania lijkt wel een gekwelde menselijke figuur.


Bradley Fork Trail, North Carolina

Wandeling langs een rivier door de Great Smoky Mountains tijdens de Indian Summer.

* * *

John W. McCoy, Four O’Clock Train, circa 1940-1941
Aquarel


Spoorlijn bij de Hopson Plantage, Clarksdale, MS

* * *

Charles Burchfield, Winter Sunburst, 1960
Aquarel, houtskool en wit krijt op papier


Zonsondergang, Panama City, FL

* * *

Oproep
Ga snel naar Assen en scan daarna nog eens je vakantiefoto’s!
Stuur mij duo’s van een afbeelding van een kunstwerk naar keuze plus een zelfgemaakte foto die de sfeer van dat kunstwerk oproept (d.w.z. niet een foto van dat kunstwerk) en schrijf erbij wat het voorstelt. Mocht ik de beschikking krijgen over een bruikbare serie, dan zal ik daarvan een nieuwe blogpost maken, vergelijkbaar met dit artikel.

Bekijk de trailer van de expositie “The American Dream - American Realism 1945-2017” in het Drents Museum Assen en de Kunsthalle Emden: https://youtu.be/EREeXC_NBDE
De expositie is nog te zien tot en met 27 mei 2018, meer informatie: www.visittheamericandream.nl