maandag 25 april 2016

Mag ik effe van uw tijd rove?

Drie jaar lang ben ik aan het woord geweest in mijn blogposts. Ik vraag je vriendelijk om in verband daarmee enkele vragen te beantwoorden.
Doe mee aan mijn lezersonderzoek! Het kost je hooguit één minuut.


Na ruim drie jaar lang bijna wekelijks blogposts te hebben gepubliceerd is het tijd dat ik mijn lezers – jou dus – in verband daarmee enkele vragen stel: het Lezersonderzoek Blog Klaas Bos.

Het kost je hooguit één minuut!

Survio
Zoals je aan het internetadres kunt zien, heb ik de zeven vragen geprogrammeerd in Survio. Dit is een online enquête service (www.survio.com), opgericht in 2012 in Tsjechië.

Het maken van een vragenlijst gaat simpel, het is gratis en de tool is Nederlandstalig. Om te kunnen beginnen maak je een gebruikersaccount aan en vervolgens klik je de button: ‘Maak enquête’.
Je geeft de enquête een naam, bijvoorbeeld “Lezersonderzoek” en je kunt je vragen toevoegen.


Je hebt een ruime keuze uit type vraagstellingen, zoals de afbeelding hierboven laat zien (de opties ‘Net Promoter Score’ en ‘/?trackID’ zijn alleen beschikbaar als je een betaald Survio-account neemt).

Je kunt naar believen de volgorde van de vragen aanpassen en bepalen of ze al dan niet verplicht zijn. Als je een betaald account neemt, kun je logica in de enquête aanbrengen. Je kunt dan bepalen of een vraag gesteld worden bij een bepaald antwoord op een eerdere vraag.

Survio geeft je een internetadres en dat stuur je door naar de personen die de vragenlijst gaan invullen, bijvoorbeeld: www.survio.com/survey/d/W9K8Q7Q6O3O0A2I2Z
Deelnemers aan het onderzoek blijven anoniem.

Survio is een handig tool voor:

Marktonderzoek is een vak
Handig, dat Survio. Maar bedenk: marktonderzoek is een vak op zich! Ik kan het weten, want ik heb jarenlang als marktonderzoeker gewerkt.
De waarde van een marktonderzoek is in sterke mate afhankelijk van:
  • De formulering en volgorde van de vragen en de antwoorden.
  • De personen aan wie de vragenlijst wordt voorgelegd en in welke vorm.
  • De (statistische) verwerking en interpretatie van de uitkomsten.
Daarbij komen zaken als representativiteit, validiteit, betrouwbaarheid en significantie om de hoek. Verder wordt de waarde van een onderzoek uiteraard bepaald door wat je als onderzoeker of opdrachtgever met de uitkomsten doet.

Het is raadzaam om voor een écht marktonderzoek met een professioneel marktonderzoekbureau in zee te gaan.

Mijn virtuele gereedschapskist
Ik heb Survio toegevoegd aan mijn virtuele gereedschapskist. Voor ander gereedschap in die toolbox ga je naar “De 9 beginselen van mijn blog”.

Het kost je hooguit één minuut!

Het lezersonderzoek sluit op 1 juni 2016.
Alvast bedankt je medewerking.

De titel van deze blogpost heb ik ontleend aan de conference “Croquetten” van Wim Sonneveld, geschreven door Simon Carmiggelt (1964): https://youtu.be/IItqfBbXekE