maandag 30 november 2015

De 9 beginselen van mijn blog

Na meer dan honderd blogposts is aan de orde welke uitgangspunten ik hanteer bij het publiceren van mijn blog en welke middelen ik daarbij gebruik.


In “7 Redenen om door te gaan na (meer dan) 100 blogposts” van 16 november 2015 stond ik stil bij een mijlpaal: ik publiceerde mijn honderste Nederlandse blogpost. Het produceren van blogs vergt de nodige voorbereiding, zoals: de selectie van het onderwerp, het schrijven van de tekst en het publiceren en bekendmaken ervan. Ik heb daarbij bewust of onbewust bepaalde uitgangspunten gehanteerd, die ik hieronder expliciet maak.

Uitgangspunten
Mijn uitgangspunten bij het bloggen zijn helder:
  1. Ik ben zelf verantwoordelijk voor mijn blogposts, ondanks dat ik de informatie uit allerlei bronnen bij elkaar sprokkel.
       
  2. Ik ben vrij in de keuze van mijn onderwerpen en wissel thema’s naar believen af. Ik schrijf geen voedselblog, geen reis-, automatiserings- of geschiedenisblog, geen Chemelot- of Brightlands-blog, ondanks dat ik over al die onderwerpen schrijf.
        
  3. Ik schakel geen proeflezers in, maar heb wél een enkele keer vooraf toestemming tot publicatie gevraagd, bijvoorbeeld voor “Snel weer gezond dankzij PathoFinder” van 12 augustus 2013 en “Scheiden doet verblijden” van 14 april 2014.
        
  4. Het is niet mijn doel om iets te verkopen of om iemand over te halen. Wél vind ik het mooi als lezers te kennen geven dat een artikel hen tot nadenken heeft aangezet.
        
  5. Een eenmaal gepubliceerde blogpost blijft op het internet staan (zolang de techniek beschikbaar blijft). Het is opmerkelijk dat oudere artikelen nog steeds worden bekeken, zoals “Op zoek naar een verdwenen dorp” van 27 mei 2013, een van mijn eerste artikel.
         
  6. Ongeveer een op de vijf posts publiceer ik in het Engels om niet-Nederlandse lezers ‘te bedienen’.
        
  7. In de vakantietijd sla ik enkele weken over en verwijs ik naar oudere blogposts.
         
  8. Jaarlijks verzamel ik mijn artikelen in een ebook (Nederlands en Engels).
         
  9. In “Disclaimer bij mijn blog” van 31 maart 2013 heb ik de disclaimer bij mijn blog vastgelegd, die ik in “Waarom een disclaimer voor sociale media” van 2 april 2013 heb toegelicht. Ook deze disclaimer vormt een uitgangpunt voor mijn blog.

Een ontwikkelingspuntje is de lengte van mijn artikelen: in mijn enthousiasme laat ik me dikwijls te zeer gaan.

Virtuele werkplaats
Zonder de hedendaagse technologieën zou het wekelijks produceren van een blogpost ondoenlijk zijn. Anders dan de werkplaats van een autogarage (zie de foto hierboven) is het benodigde gereedschap voor het bloggen niet lastig te verwerven: als je eenmaal een goed draaiende pc hebt, zijn ze gratis verkrijgbaar. Voor je het weet heb je je virtuele gereedschapskist gevuld.

Ik geef een opsomming van het gereedschap in mijn virtuele gereedschapskist:
    
  • Het internet als bron van informatie, waarbij ik Firefox als browser gebruik.
       
  • Microsoft OneNote voor het vastleggen van gedachten op computer, smartphone en tablet (gesynchroniseerd).
       
  • Microsoft Word voor het uitwerken van de teksten.
       
  • Microsoft Excel voor het plannen van de artikelen.
         
  • Microsoft SyncToy voor het offline veiligstellen van mijn teksten en bijbehorende bestanden.
         
  • Google Blogger als (gratis) publicatieplatform.
         
  • Google Analytics is (in eenvoudige vorm) in Blogger geïntegreerd.
         
  • Via Blogger kan men zich als abonnee aanmelden, de verzendlijst beheer ik met Google FeedBurner.
         
  • MailChimp voor het verspreiden van oudere blogposts onder de abonnees in vakantietijd.
         
  • Sociale media voor het bekendmaken van blogposts: Twitter, een Facebook-pagina (zie “Waarom is een Facebook-pagina soms beter?” van 23 juni 2014), LinkedIn en Google+.
         
  • Buffer voor het plannen van tweets en posts.
         
  • Bitly voor het verkorten van de internetadressen van de artikelen.
        
  • Voor de vertaling van mijn blogs wil ik nog wel eens een beroep doen op Google Translate en Linguee.
        
  • LinkedIn Slideshare voor het publiceren van de ebooks.
        
  • Sinds kort Snappa StockSnap voor gratis foto’s van goede kwaliteit en vrij van copyright (hoewel ik de voorkeur geef aan foto’s die ik zelf maakte).
         
  • En ook sinds kort Snappa voor het produceren van afbeeldingen bij tweets.

Zelf bloggen
Deze digitale gereedschapskist staat dus vrijelijk aan iedereen ter beschikking. Even googlen en de soms een (gratis) gebruikersaccount aanmaken en je kunt aan de slag met het publiceren van je eigen blog.

Oproep: vul je virtuele gereedschapskist en start je eigen blog! (en laat het me weten)