maandag 26 mei 2014

Helaas behoort u niet tot de doelgroep

Ik schreef me in voor online enquêtes. Lees welke vragen ik voor m’n kiezen kreeg…


Ik schreef me enige tijd geleden in voor het invullen van online enquêtes van het EUpanel, het consumentenpanel van DirectResearch te Amsterdam. Voor elke ingevulde enquête ontvang ik 1 euro in de vorm van waardebonnen bij BOL.com (de waardebonnen blijven twee jaar geldig).

Er worden dus geen gouden bergen beloofd en dat hoeft ook niet, het gaat mij om de ervaring met online enquêtes.
En daar komen ze: de onderzoeken sinds eind maart 2014 (na enkele eerdere onderzoeken).

Supermarkten (1)
Een onderzoek over mijn ervaringen met supermarkten, eind maart 2014.
Eerst de controlevragen: of ik wel Klaas Bos ben (ja), welk deel van de boodschappen ik voor mijzelf en mijn huishouden verzorg (de helft), of ik in met name genoemde beroepen bij een grootgrutter werkzaam ben (neen) en in welke frequentie ik enkele met name genoemde productgroepen, zoals groente/fruit, koop (dat loopt sterk uiteen).
Deze informatie is voldoende om mij te laten weten: “Helaas behoort u niet tot de doelgroep van dit onderzoek.” (Geen euro verdiend.)

Communicatiemateriaal (2)
Een onderzoek inzake mijn mening over getoond communicatiemateriaal, begin april 2014.
Eerst de controlevragen: of ik wel Klaas Bos ben (ja), welk merk auto ik rijd (Renault, zie mijn blogpost van 5 mei 2014) en bij welke energieleverancier ik klant ben (Nederlandse Energiemaatschappij).
Deze informatie is voldoende om mij opnieuw te laten weten: “Helaas behoort u niet tot de doelgroep van dit onderzoek.” (En weer geen euro verdiend.)

Mobiele telefonie (3)
Een onderzoek over mijn gebruik van de mobiele telefoon, in april 2014.
Eerst de controlevragen: of ik wel Klaas Bos ben (ja), hoe groot de organisatie is waarin ik werk (11-50 medewerkers) en hoe vaak ik voor mijn werk contact heb met (potentiële) klanten (enkele keren per week).
Deze antwoorden vormen aanleiding om mij door te leiden naar een vragenlijst over mobiele telefoons, die ik binnen redelijke tijd netjes weet in te vullen.
Hè, hè, eindelijk eens een euro verdiend.

Mijn gedrag als consument (4)
Een onderzoek over mijn gedrag als consument, vlak na Pasen.
Eerst de controlevragen: of ik wel Klaas Bos ben (ja) en of ik de afgelopen 12 maanden keukenapparatuur heb gekocht ter vervanging van mijn bestaande keukenapparatuur of dat ik dit in de aankomende 12 maanden van plan ben (nee).
Het verbaast mij niet dat deze informatie voldoende is om mij te laten weten: “Helaas behoort u niet tot de doelgroep van dit onderzoek.” (En uiteraard geen euro verdiend.)

Een folder (5)
Een onderzoek over een folder die ik onlangs heb kunnen zien, tweede helft april 2014.
Eerst de controlevragen: of ik wel Klaas Bos ben (ja), of ik een ja/nee- of nee/nee-sticker op mijn brievenbus heb tegen reclame en huis-aan-huisbladen (nee, ik heb niet zo’n sticker) en of ik de folder heb gezien die een met name genoemde verffabrikant onlangs heeft verspreid (nee).
Deze informatie volstaat om mij opnieuw te laten weten: “Helaas behoort u niet tot de doelgroep van dit onderzoek.” (En weer geen euro verdiend.)

Bungalowpark (6)
Een onderzoek over de website van een bungalowpark-aanbieder, begin mei 2014.
Eerst de controlevragen: of ik wel Klaas Bos ben (ja).
Alleen al deze vraag is reden genoeg om mijn oordeel te vragen over de internetpagina’s van het bungalowpark. Ik geef binnen redelijk tijd openhartig mijn complimenten en commentaar.
Kijk eens aan, een euro verdiend, het schiet op.

Trein (7)
Zo maar een onderzoek, medio mei 2014.
Eerst de controlevragen: of ik wel Klaas Bos ben (ja), hoe vaak ik, gemiddeld genomen, met de trein reis (enkele dagen per maand) en wat doorgaans mijn thuisstation is (anders dan de met name genoemde).
Die antwoorden leveren de verwachte uitslag: “Helaas behoort u niet tot de doelgroep van dit onderzoek.” (En wederom geen euro verdiend.)

Als dat zo doorgaat…
Als dat zo doorgaat meld ik me af voor het EUpanel, want dit schiet niet op: ik heb nog maar 5 euro verdiend. Sorry, Henk en Marvin (dat zijn Henk Heinen en Marvin Brandon, de personen die de uitnodigingen ondertekenen die ik per e-mail van DirectResearch ontvang).

Eigenlijk is het opmerkelijk dat ik de vragen altijd naar waarheid invul. Ik probeer de uitkomsten dus niet te manipuleren. Dat is bij dit type vragen sowieso lastig, mede doordat de opdrachtgever dikwijls onbekend is (en blijft).
Overigens is dat een bekend fenomeen in het marktonderzoek: respondenten antwoorden over het algemeen naar waarheid of beste weten (tweet dit).

Vraag: wat zijn jouw ervaringen met online enquêtes?

Ondanks het wat hilarische karakter van deze blogpost wil ik benadrukken dat, voorzover ik kan beoordelen, DirectResearch een respectabel marktonderzoekbureau is en dat het onderzoeksinstrument EUpanel door dit bureau correct wordt ingezet, ook ten opzichte van panelleden als ik. In die zin beveel ik deelname aan EUpanel aan. Je kunt daarvoor terecht bij www.eupanel.nl. Het panel telt ruim 30.000 personen.